دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

ویتامین E و نقش ان در سلامت بدن


ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان است که به بازسازی سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. این ماده‌ی مغذی ضروری به صورت طبیعی در بعضی از غذاها وجود دارد و همچنین می‌توان آن را از طریق مصرف مکمل‌ها تامین کرد و بعضا در غذاهای فرآوری شده نیز یافت می‌شود. ویتامین E جز ویتامین‌های محلول در چربی است یعنی بدن شما ویتامین E وارد شده به بدنتان را ذخیره می‌کند و در زمان نیاز از آن استفاده می‌کند.


ویتامین E در بدن ۸ ترکیب مختلف ایجاد می‌کند که فعال‌ترین آنها در بدن انسان آلفاتکوفرول است. 


شما حتما یک ماشین و یا دوچرخه زنگ زده را دیده‌اید. زمانی که سلول ها در معرض مولکول‌هایی با نام رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند فرآیند مشابهی از اکسیداسیون و پیری شتاب دهنده در بدن شما رخ می‌دهد رادیکال‌های آزاد موجب تضعیف سلول‌های سالم می‌شوند و همچنین این مولکول‌ها ممکن است باعث بیماری‌های قلبی و سرطان شوند. 


رادیکال‌های آزاد نتیجه‌ عملکرد طبیعی بدن است آنها به سلول‌های شما آسیب می‌زنند و طول عمر آنها را کم می‌کند. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به کم شدن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های شما آسیب کمتری ببینند و دچاری پیری زودرس نشوند. 

اثرات درمانی ویتامین E

محققان استفاده از ویتامین E را به عنوان درمان برای انواع بیماری های دژنراتیو مانند سفت شدن سرخرگ‌ها، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و سرطان را مورد بررسی قرار داده‌اند و این تحقیقات نشان داد که ویتامین E می‌تواند درصد ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی‌ها برای بالا بردن «ویتامین ای» بدنشان مجبور به استفاده از نوع شیمیایی آن هستند اما این یک مسئله‌ی نادر است و با خورد و خوراک قابل درمان است.


ویتامین E به افرادی که در معرض خطرهای زیست محیطی و آلودگی هستند نیز کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد توسط سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و اشعه ماورا بنفش خورشید  آزاد می‌شوند. ویتامین E به بهبود سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. 


مکمل‌های ویتامین E


قرار دادن بیش از حد ویتامین E در برنامه‌ی غذایی کار دشواری است. اما اینکه ویتامین E مورد نیاز بدنتان را توسط غذاها تامین کنید خطرناک نیست و ضرری نمی‌رساند. در حالی که استفاده‌ی بیش از حد ویتامین E توسط غذا کار بعیدی است اما محققان معتقدند استفاده از مکمل‌هایی که دارای ویتامین E هستند می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند و یکی از این عوارض افزایش احتمال سکته مغزی است. 


استفاده از مکمل‌ها نباید به روزی بیشتر از ۱۰۰۰ واحد برسد. برای سنین ۱۴ سال به بالا این مقدار ۱۵ میلی گرم در روز توصیه شده است. 


غذاهای حاوی ویتامین E


یکی از راه‌های ساده برای افزایش مقدار ویتامین E در بدن استفاده از روغن زیتون در دستورهای غذاییتان به جای روغن مایع است. تخمه آفتابگردان دارای حدود ۲۰ میلی‌گرم ویتامین E است که حتی بیشتر از مقداری است که برای مصرف روزانه توصیه شده. سالاد اسفناج و کلم درست کنید و درون آن مقداری فندوق و گردو بریزید تا مقدار ویتامین E موجود در آن افزایش پیدا کند و دارای مواد مغذی بیشتری شود. با خلاقیت خودتان می‌توانید غذاهایی تهیه کنید که دارای مقدار قابل توجهی از این ویتامین باشد و نیاز روزانه شما را تامین کند. 




تاثیر ویتامین آ در رشد وسلامت کودکان


ویتامین آ یکی از ویتامین‌های موثر در سلامتی بدن است. با توجه به آمار وزارت بهداشت ویتامین آ همه چیز را از بینایی سالم گرفته تا یک سیستم ایمنی سالم در بدن به وجود می‌آورد. اما عملکرد ویتامین A در بدن به چه شکل است؟ این ویتامین به طور طبیعی وجود دارد به این معنی که از طریق غذا و خورد و خوراک می‌توان آن را تامین کرد.


ویتامین آ به دید در شب و ارسال پیام به مغز کمک می‌کند این مهم‌ترین مسئله در شب است همچنین این ویتامین استخوان، مو، ناخن‌ها و پوست را نیز تقویت می‌کند و در هنگام بیماری سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشد باعث ساخت سلول‌های جدید می‌شود همچنین به عنوان تمایز سلولی شناخته می‌شود، که به شما کمک می‌کند که بزرگتر و قوی‌تر رشد کنید.


ویتامین A برای هر کسی مهم است مخصوصا برای کودکان. رشد استخوان و تقسیم سلولی در کودکان بسیار سریع است و اگر کمبود ویتامین و مواد مغذی وجود داشته باشد، ممکن است سوء تغذیه و دیگر مشکلات سلامتی رخ دهد.


کودکان به چه میزانی ویتامین آ نیاز دارند؟ 


این ویتامین باعث رشد استخوان‌ها تقویت ایمنی بدن کودکان، بینایی و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. شما می‌توانید آن را از طریق غذاها و سبزیجات مختلف تامین کنید و همچنین با خوردن این غذاها می‌توانید دیگر ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را نیز تامین کنید و از خوردن این غذاها لذت ببرید.


تمام ویتامین‌ها میزان مشخصی برای مصرف روزانه دارند و در این بخش میزان مورد نیاز ویتامین A برای کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 


نوزادان بین ۰ تا ۶ ماه به ۱۳۲۰ واحد ویتامین A نیاز دارند حدود سه چهارم فنجان اسفناج.از ۶ تا ۱۲ ماهگی ۱۶۵۰ واحد حدود نصف یک سیب‌زمینی شیرین.۱ تا ۳ سالگی ۱۰۰۰ واحد حدود ۲ لیوان شیر کامل.۴ تا ۸ سالگی ۱۳۲۰ واحد یک چهارم فنجان طالبی.و در ۹ تا ۱۳ سالگی ۲۰۰۰ یک فنجان هویج خام.


کودکان می‌توانند میزان کافی ویتامین مورد نیازشان را از طریق برنامه غذایی مناسب دریافت کنند ولی به هرحال اگر نمی‌توانید آن را از طریق غذا برای کودکان تهیه کنید می‌توانید با کمک مکمل‌ها سطخ آن را افزایش دهید ولی قبل از استفاده از آن حتما با دکتر مشورت کنید. 


منابع ویتامین آ


•    هویج

•    اسفناج

•    گوشت

•    کلم

•    طالبی

•    زرد آلو 

•    انبه

•    پاپایا

•    برشتوک


یکی از راه‌هایی که می‌توان غذای خوشمزه با این مواد پخت این است که هویج را آبپز کنید تا خوب نرم شود و سپس آن را مانند سیب زمینی پوره کنید، سالاد میوه با انیه و پاپایا و طالبی درست کنید یا برای صبحانه به آنها برشتوک دهید. راه‌های زیادی برای دریافت این ویتامین از طریق غذا وجود دارد. 


کمبود ویتامین A در کودکان 


مانند تمام مواد مغذی ممکن است با نخوردن غذای مناسب یا مکمل‌ها کمبود این ویتامین در کودکان به وجود آید. کمبود این ویتامین در نوزادان جوامع غربی مانند آمریکا بسیار کم است و در کشورهای در حال توسعه که در آنجا کودکان تنوع غذایی زیادی ندارند بسیار رایج است و این کمبود برای کودکان مشکلات استخوانی و پوستی به وجود می‌آورد. 

 



تاثیر کمبود آهن بر بی خوابی کودکان

کمبود آهن که به آن کم‌خونی یا آنمی ناشی از فقر آهن نیز گفته می‌شود و در شرایطی به وجود می‌آید که آهن دریافتی کافی نباشد یا به اندازه کافی جذب نشود و در نهایت این مقدار پاسخگوی نیاز روزانه بدن به آهن نباشد. فقر آهن در کودکان می‌تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. با این حال، بروز اختلال در خواب در اثر فقر آهن چندان رایج نیست و اگر در فرزند خود شاهد چنین مشکلی بودید قبل از مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید.


کم‌خونی در یک نگاه


بدن انسان به دلایل مختلفی نیازمند آهن است؛ از نقل و انتقال اکسیژن در رگ‌ها گرفته تا ذخیره و استفاده از اکسیژن در بافت ماهیچه‌ها و تشکیل موادی به نام آنزیم که به گوارش غذا کمک کرده و نقش‌های مهم زیادی به عهده دارند. فقر آهن در دنیا شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای است. در این میان، کودکان به دلیل رشد و نمو سریع نیازمند دریافت آهن بیشتری هستند و نوزادان، به ویژه کودکان نوپا در خطر بروز کمبود آهن قرار دارند. این عارضه دختران نوجوان را نیز به شدت تهدید می‌کند.


علایم کمبود آهن


این علایم در کودکان شامل ضعف، نفس تنگی، رنگ‌پریدگی، سردرد، ضعف، تحریک‌پذیری، درد زبان و کم‌ اشتهایی می‌شود. علایم دیگری نیز مثل شکنندگی ناخن‌ها، مدفوع خونی، اشتهای غیرعادی و بی‌رنگی یا آبی شدن خفیف سفیدی چشم می‌شوند. فقر آهن ممکن است در فرآیند یادگیری و ایجاد تعاملات اجتماعی کودک هم اختلال ایجاد کند. در موارد خفیف‌تر اما شاید هیچ کدام از این علایم بروز نکنند.


دلایل برهم زنندهء خواب کودکان کدامند؟


دپارتمان سلامت دانشگاه میشیگان فهرستی تهیه کرده است از دلایل مشکلات خواب در کودکان. این فهرست شامل بلوغ زودرس یا سایر مشکلاتی که هنگام تولد بروز می‌کنند، کولیک، آلرژی‌های هوایی، ریفلاکس معده، محیط یا پوشش نامساعد به هنگام خوابیدن، خواب سبک و احساس درد در نواحی شکمی مثل گاز معده، دندان در آوردن یا گوش درد. دلایل بالقوه دیگری نیز وجود دارند مانند وقفه تنفسی هنگام خواب، تنش در میان اعضای خانواده، اضطراب ناشی از جدایی والدین، کابوس‌های شبانه، شب ادراری، راه رفتن در خواب، دندان قروچه، سندروم پای بی‌قرار، عادت به حضور والدین در تخت‌خواب و بیدار شدن‌های شبانه.


ملاحظات


تمام دلایلی که فکر می‌کنید برای مشکل خواب فرزندتان وجود دارد را بررسی کنید و با پزشک درمیان بگذارید. اگر نشانه‌های کمبود آهن در فرزند شما دیده شود، معمولا با تجویز مکمل‌های خوراکی آهن برطرف خواهد شد. چنانچه کودک قادر به تحمل مکمل‌های خوراکی نباشد، پزشک تزریق آهن را جایگزین خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز این کمبود، پزشکان توصیه می‌کنند در اولین سال تولد از دادن شیر گاو به کودک خودداری کنید، در عوض به او شیر مادر و مکمل‌های غنی شده با آهن بدهید. برای حفظ سلامت کودکان خردسال نیز مصرف شیرهای غنی شده با آهن، روی و انواع ویتامین‌ها توصیه می‌شود.



علائم دیابت نوع یک و دیابت نوع دو

دیابت نوع یک معمولا بدون علامت و هشدار است و ممکن است فرد به طور ناگهانی وزن از دست دهد، احساس تشنگی زیاد کند و تمام مدت نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشد. همه‌ی این‌ها از علائمی است که نشان می‌دهد که سلول‌های تولید کننده‌ انسولین در حال نابود شدن توسط سیستم ایمنی است. دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمنی است که پانکراس از تولید انسولین جلوگیری می‌کند.


ما برای تبدیل غذاها به انرژی و انتقال آن به ارگان‌های بدن نیاز به انسولین داریم. در این نوع دیابت انسولین تولید نمی‌شود و قند غذاها در خون انباشته می‌شوند و میزان قند خون را افزایش می‌دهد. هیچ راهی برای جلوگیری یا درمان دیابت نوع یک وجود ندارد بهترین کاری که می‌توان کرد این است که با علائم آن آشنا باشید و وقتی زود متوجه شوید که چیزی اشتباه است زودتر می‌توانید ردمان آن را شروع کنید. اگر علائم زیر که از نشانه‌های دیابت نوع یک است را دارید حتما با دکترتان در میان بگذارید. 


علائم دیابت نوع یک تکرر ادرار


بدون انسولین قند در جریان خون شما ته نشین می‌شود و کلیه‌ها که به طور معمول قند را جذب می‌کنند از بین می‌روند زیرا قند خون بالا می‌رود و توسط کلیه‌ها دوباره جذب می‌شود و بنابراین گلوکز باعث ایجاد ادرار می‌شود و نتیجتا بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.


تکرر ادرار پلیوریا نام دارد و در کودکان به ویژه نوزادان راحت‌تر این اتفاق پیش می‌آید تا بزرگسالان. والدین باید به میزان ادرار کودکان خود در پوشک توجه کنند و به طور مداوم پوشک آن‌ها را تعویض کنند. و پوشک آن‌ها سنگین‌تر به نظر می‌آید.


کودکی که در ۳ سالگی دیگر رخت خوابش را تر نکند اما شب در تختش ادرار می‌کند می‌تواند یک نشانه‌ی اولیه باشد. بدون درمان این موضوع در فرد مبتلا به دیابت نوع یک آب بدن او کاهش میابد و به کلیه آنها آسیب وارد می‌شود. 


افزایش تشنگی


افزایش تشنگی پلیدیپسیا نام دارد و یکی از نشانه‌های دیابت نوع یک و دو است. به دلیل تکرر ادرار آب بدنتان کم می‌شود و احساس تشنگی می‌کنید به همین دلیل به طور طبیعی شما بیشتر نوشیدنی میخورید تا بتوانید بخشی از آب از دست داده را جبران کنید و شما در یک چرخه فرسایشی می‌افتید. احساس تشنگی باعث نوشیدن بیشتر می‌شود و نوشیدن بیشتر منجر به ادرار بیشتر می‌شود و همچنین شما احساس گرسنگی بیشتری از همیشه می‌کنید اگر انرژی کافی از طریق غذاهایی که می‌خورید به دست نیاورید.


اگر میزان ادرار شما بیشتر شود اما مایعات بیشتری ننوشید بدن شما دچار کمبود آب می‌شود و این کم آبی باعث ایجاد علائمی مانند سرگیجه، تهوع، سردرد و خستگی شما می‌شود و این مسئله باعث بالا رفتن قند خونتان می‌شود.


کاهش وزن بی دلیل


به دلیل نبود قند سلول‌های گرسنه به دنبال منابعی جایگزین برای تامین انرژی هستند و بدن شما از چربی و عضله‌هایتان برای این منظور استفاده می‌کند و همین باعث کاهش وزنتان می‌شود حتی اگر خورد و خوراکتان مطابق معمول باشد.


انسولین هورمون آنابولیک نامیده می‌شود که به طور معمول وظیفه ذخیره‌سازی چربی و رشد عضلات را دارد اما بدون انسولین، چربی و عضلات بدن تحلیل می‌روند. مقدار وزن از دست رفته در هر فرد متفاوت است، اما معمولا بین ۳ تا ۹ کیلوگرم است.


خستگی


احساس خستگی یکی از علائم دیابت نوع یک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اغلب مردم این را به دلیل فقدان خواب یا استرس روزانه می‌دانند اما اگر پس از درمان با انسولین آنها احساس راحتی ‌کنند متوجه می‌شوند که از دیابت است.


این خستگی ممکن است ناشی از کمبود آب، کاهش وزن یا کمبود انرژی در سلول‌های بدن باشد و به همین دلیل بدن نمی‌تواند به صورت متداول عمل کند. اما خستگی همیشه ناشی از دیابت نیست.


درد شکم 


درد شکمی یکی از نشانه های بسیاری از کتوآکیدوز دیابتی است هنگامی که کتون‌ها در خون به سطح خطرناکی می‌رسد سایر نشانه‌های کتواسیدوز دیابتیشامل درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، تنفس سریع، ضعف، خواب آلودگی و سردرگمی می‌شود.


این وضعیت می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت به سطح بحرانی برسد و گاه اولین نشانه دیابت نوع یک است. کسانی که دچار این مشکل می‌شوند باید به اورژانس مراجعه کنند.


تار بینی


سطح بالای گلوکز در جریان خون شما می‌تواند باعث ایجاد مایع در چشمتان گردد و روی لنزتان را بپوشاند. این اتفاق لنزتان را متورم می‌کند و شکل آن را تغییر می‌دهد و باعث تاری دید شما می‌شود. اما اگر قند خونتان را کنترل کنید خوشبختانه این موضوع قابل بازگشت است. باز گشت آن ممکن است تا شش ماه طول بکشد اما بعد از آن بینایی طبیعی خود را خواهید داشت.