دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

نقش فلز روی در سلامتی بدن + اهمیت مصرف روی

فلز «روی» برای خیلی از فرآیندهای بیولوژیکی و سلولی بدن ضروری است و محققان همواره در حال یافتن نقش‌های حمایتی آن از سلامت بدن هستند.


مددکار روده


نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روی در بهبود ناهنجاری‌های روده نقش امیدوار کننده‌ای دارد. در مطالعات اخیر بر روی حیوانات محققان کشف کردند که کمبود فلز روی تنوع و تجمع میکروب‌ها در روده را تغییر می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای بررسی شرایط باکتریایی روده کاربردهای جدیدی داشته باشد.


روی برای بیمارانی که مشکلات گوارشی از جمله ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک پذیر دارند نیز مفید است. مشکلات روده در جوامع همه‌گیر شده است و برای بررسی تاثیرات تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش، بایستی به متخصص تغذیه آموزش دیده مراجعه کرد.


اما به طور کلی خوب است که بدانید رشد بیش از حد باکتری‌های بد در روده -که اغلب بر اثر رژیم غذایی ضعیف و مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید- می‌تواند ترشح اسید هیدروکلریک که برای هضم درست غذا لازم است را کاهش دهد.


محققان دریافته‌اند که بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی ​​با مصرف ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم روی در روز، می‌توانند به ترشح این اسید کمک کنند.


تقویت سیستم ایمنی با روی


کسانی که با کمبود روی مواجه هستند بیشتر در معرض عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها قرار می‌گیرند. فلز روی التهاب سلولی را کاهش می‌دهد، از لنفوسیت‌های سیستم ایمنی بدن (گلبول‌های سفید) محافظت می‌کند و مانع اکسیداسیون سلولی می‌شود.


در مورد این تصور عمومی که روی می‌تواند ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد، تحقیقات امیدوارکننده بوده ولی هنوز نتیجه قطعی در بر نداشته است. بهتر است از آبنبات‌های مخصوص سرماخوردگی و شربت سینه استفاده کنید و اسپری‌های تنفسی و ژل‌ها را کنار بگذارید، زیرا باعث از دست رفتن حس بویایی می‌شوند.


حمایت از باروری و بارداری


محققان دقیقا نمی‌دانند که روی چگونه از باروری محافظت می‌کند اما چیزی که مشخص است اهمیت این ماده معدنی است: بین تعداد اسپرم در مردان و میزان روی داخل نطفه رابطه مستقیمی است، به بیان دیگر مردانی که اسپرم کمتری دارند، روی کمتری هم در نطفه‌شان یافت می‌شود. همچنین روی می‌تواند سطح تستسترون را که باعث تحریک اسپرم می‌شود افزایش دهد و به نظر می‌رسد می‌تواند از تخمک و اسپرم در برابر اثرات استرس‌ِ اکساداتیو و التهاب محافظت کند.


از آنجا که روی مسئول محافظت از سیستم ایمنی بدن است به نظر می‌رسد که می‌تواند از عفونت‌های دوران بارداری نیز که ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شوند، جلوگیری کند.


در واقع تحقیقات نشان داده است که رویِ کافی در زنان باردار خطر ابتلا به زایمان زودرس را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد و زنانی که به علت زایمان زودرس به بیمارستان مراجعه می‌کنند غلظت روی در خونشان کمتر از آنهایی است که سر موقع زایمان می‌کنند.


روی در طی دوران بارداری برای تنظیم ساختارهای کروموزومی و شکل‌گیری ژن لازم است و جفت جنین در رحم خانم‌ها برای تنظیم سلولی جنین به روی نیاز دارد.


حفاظت از سلامت پوست با مصرف روی


حدود ۶ درصد از روی ذخیره شده در بدن شما در لایه بیرونی پوست و لایه‌های زیرین آن یافت می‌شود و نقش مهمی در رشد طبیعی پوست و بهبود زخم دارد. در واقع، کمبود روی اغلب باعث اختلالات پوستی می‌شود.


محققان دریافته‌اند که بیماران مبتلا به آکنه،پسوریازیس و دیگر بیماری‌های پوستی علیرغم سطح نرمال روی در بافت‌ها، در لایه‌ی درمی و اپیدرمی خود با کمبود روی مواجه هستند. همچنین دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که وجود روی در رژیم غذایی در درمان آکنه التهابی موثر است.


حفاظت از سلامت روانی و احساسی


در حالی که پزشکان از دهه ۱۹۵۰ بین افسردگی و کمبود روی ارتباط مستقیم پیدا کرده بودند در یکی از مطالعات اخیر عنوان شد که تقریبا یک سوم از همه بیماران مبتلا به افسردگی و نیمی از بیمارانی که درگیر دیگر اختلالات روانی هستند با کمبود روی نیز مواجهند.


محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مکمل روی می‌تواند یک درمان اضافی برای اختلال افسردگی باشد؟ به ویژه برای زمانی که درمان‌های ضد افسردگی دیگر پاسخگو نباشند.


محققان توجه ویژه‌ای به تاثیر غلظت روی درهیپوکمپوس (مرکز کنترل روحیه و حافظه در مغز) دارند. از آنجا که روی خواص ضد التهابی و ایمنی را افزایش می‌دهد برخی معتقدند که می‌تواند از هیپوکمپوس در برابر اثرات استرس و اکسیداسیون بیش از حد محافظت کند.



چند ماده غذایی برای افزایش ویتامین D بدن

شما کلسیم مصرف می‌کنید که استخوان‌هایتان قوی و سالم بمانند. اما آیا میدانستید که اگر به میزان کافی ویتامین D دریافت نکنید نمی‌توانید تمامی موادمعدنی لازم برای تقویت بدنتان را جذب کنید؟ اما این تنها دلیل برای دریافت ویتامین D نیست. ویتامین D علاوه بر حفظ استخوان‌های شکننده، خطر ابتلا به سرطان‌های خاص و التهاب را نیز کاهش می‌دهد.


چگونه می‌توان مطمئن شد که بدنمان ویتامین د کافی دریافت کرده است؟ هنگامی که در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرید پوست شما به طور طبیعی ویتامین د تولید می‌کند. به همین دلیل است که ویتامین د به ویتامین آفتاب معروف شده است. اما چون بیش از حد در معرض تابش نور خورشید بودن هم مضر است باید غذاهایی که دارای ویتامین D هستند را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنیم و از این طریق می‌توانید مطمئن باشید که بدنتان روزانه ۶۰۰  واحد ویتامین D دریافت کند بدون اینکه سوختگی ناشی از آفتاب داشته باشد.


ما ۴ ماده غذایی برتر که دارای میزان قابل توجهی ویتامین D هستند را به شما معرفی می‌کنیم و به ترتیب توانایی آنها را رده بندی کردیم. دفعه‌ی بعدی که برای خرید به سوپرمارکت‌ها سر می‌زنید حتما چندتا از این مواد را هم تهیه کنید. 


۴ ماده غذایی سرشار ویتامین D


 


رتبه ۴: تخم‌مرغ 


هر عدد تخم‌مرغ شامل ۴۰ واحد ویتامین D است. 


اگر شما اهل خوردن تخم‌مرغ هستید باید بدانید منظور ما از تخم‌مرغ، تخم‌مرغ کامل است. ممکن است که زرده تخم‌مرغ چربی و کالری به برنامه‌غذایی شما اضافه کند ولی همچنین حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مغذی مانند ویتامین D است. در واقع سه عدد تخم‌مرغ ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدنتان به ویتامین د را تامین می‌کند. پیشنهاد ما این است که کمی سبزی برای بهتر کردن طعم و عطر و افزایش مواد مغذی به آن اضافه کنید. 


 رتبه ۳:‌ قارچ 


یک فنجان قارچ حاوی ۴۱ تا ۱۱۴ واحد ویتامین D است.


در میان سبزیجات قارچ می‌تواند حدود ۱۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین د را تامین کند. آنها را بهترین منبع تولید ویتامین د در محل می‌دانند. آنها را می‌توان همرا با سبزیجات، سالاد، املت و بسیاری از غذاهای دیگه استفاده کرد. 


 رتبه ۲:‌ شیر غنی شده


هر لیوان شیر غنی شده دارای ۱۱۶ واحد ویتامین D است.


هرچند که شیر گاو به طور طبیعی غنی از ویتامین د نیست اما آن با مواد مغذی غنی می‌شود. برای جذب بهتر ویتامین د و تمام مواد معدنی که روی پاکت شیر ذکر شده سرشیر آن را صاف نکنید. سرشیر دارای چربی و کالری است زیرا ویتامین‌های D,A,E,K جز ویتامین‌های حلال در چربی هستند. یک لیوان شیر بیش از ۱۹ درصد از نیاز بدن به ویتامین  د را تامین می‌کند. 


 رتبه ۱: سالمون 


هر ۱۰۰ گرم سالمون دارای ۵۴۷ تا ۵۸۲ واحد ویتامین D است. 


سالمون در رتبه‌ی اول لیست ما قرار گرفته و دلیل آن واضح است. فقط خوردن ۱۰۰ گرم سالمون در یک وعده ویتامین د مورد نیاز یک روز بدن ما را تامین می‌کند. این ماهی از قلب محافظت می‌کند ماهی سرخ شده سرشاز از امگا ۳ است و می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. 



تاثیر هدیه دادن به کودکان در شکل گیری شخصیت ان ها

دانستنی هایی در مورد تشویق کودکان و گفته های روانشناسان در مورد تشویق کودکان و این که با چه شیوه ای کودک را تشویق کنیم و اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم .


تشویق در حوزه علوم شناختی به رابطه بین هیجان و شناخت و یادگیری بستگی دارد. آنچه را که ما می فهمیم در پیوند یک رابطه هیجانی قرار می گیرد. اینکه ما مطلبی را خوب یاد می گیریم یا برعکس، به مولفه های هیجانی ای که دریافت می کنیم ارتباط پیدا می کند. از تصمیم گیری در مورد خرید یک وسیله ساده گرفته تا تصمیم کودک در مورد اینکه کدام درس را بهتر از دیگری یاد بگیرد تحت تاثیر مولفه های هیجانی است.


تشویق همیشه کمک کننده نیست


هیجان ها به ۲ گروه مثبت و منفی تقسیم می شود که هرکدام تاثیرهای مخصوصی به خود را دارد. برای مثال اگر فرزندتان دست به کاری بزند که دوست ندارید انجام دهد، او را از تماشای تلویزیون محروم خواهید کرد. این واکنش نوعی هیجان منفی است، اما هیجان مثبت می تواند شکل تعریف، تشویق، پاداش و تمام تقویت کننده های رفتاری را شامل شود. اما تشویق همیشه خوب و کمک کننده نیست.


گاهی یک تشویق بد باعث تغییر مسیر زندگی کودکان خواهد شد و آسیب ها و پیامدهای نامطلوبی را همراه دارد. متاسفانه باوری در جامعه وجود دارد که براساس آن والدین تصور می کنند با تشویق می توان همه نوع کاری انجام داد، اما واقعیت این است که بچه ها پیام هایی را که از طریق والدین دریافت می کنند به شکل بسیار دقیقی پردازش می کنند یعنی پیام هایی که ما به بچه ها می دهیم همیشه شکل ثابتی برایشان ندارد.


تشویق نادرست اعتبارتان را زیر سوال می برد


فرض کنید شما برای بالابردن عزت نفس فرزندتان و هم چنین تشویق او در هر شرایطی او را تشویق کنید. درواقع، برایتان مهم نباشد فرزندتان چه کاری را و به چه کیفیتی انجام می دهد و تنها برای دلگرمی فرزندتان تشویقش کنید، اما واقعتی این است اگر کودک با انجام کاری روتین و معمولی، بازخوردی از جنس تشویق و تحسین دریافت کند با خود فکر خواهد کرد چرا با وجود انجام یک کار معمولی مورد تشویق قرار گرفته است.


در نتیجه ۲ اتفاق در دنیای ذهن کودک می افتد که آسیب زاست. اتفاق اول از بین رفتن اعتبار والدین نزد بچه هاست یعنی صداقت والدین در برخورد با کودکان زیرسوال خواهد رفت. کودک در این شرایط تصور می کند والدین به او دروغ می گویند چون از نظر خودش کار خیلی استثنایی ای انجام نداده که مستحق پاداش باشد. اتفاق دوم غیرمنطقی به نظر رسیدن عمل والدین است زیرا فرزند شما خوب درک خواهد کرد که برای تشویق و تحسین او هیچ سند و دلیل قانع کننده ای وجود ندارد.


بنابراین اگر والدین مراقب نباشند، رفتار پسندیده و مطلوبی مانند تشویق هم می تواند اعتبار بزرگ ترها را زیر سوال ببرد و هم می تواند پیامدهای منفی را در دنیای ذهن کودکان بر جای بگذارد. کودک باید کاملا بفهمد به دلیل کدام یک از ویژگی های عملکردی مستحق تشویق و تحسین والدینش است.


کودک را به تشویق وابسته نکنید


تمام محرک های بیرونی مانند تشویق های کلامی، بدنی یا خرید هدیه و… برای مراقبت از ایجاد یک رفتار یا تثبیت آن است. بنابراین اگر عمل خوبی از کودک سر زد درواقع بزرگسال را وادار خواهد کرد که جمله خوب و تحسین آمیزی به زبان بیاورد یا هدیه ای برای فرزندش بخرد. تمام این واکنش ها نشان دهنده مطلوب بودن آن رفتار خاص در کودک و تشویق او برای تثبیت آن رفتار است، اما این نکته را هم باید مد نظر قرار دهیم که هرگاه ما در کودکان این عادت را به وجود بیاوریم که در مقابل انجام رفتارهایی خاص پاداش یا تشویق دریافت کنند، هرگز تجربه رضایت و لذت از رفتارها خود را نخواهند داشت. والدین باید به گونه ای رفتار کنند که کودک از خوب بودن کار خود احساس لذت کند نه به دلیل پاداشی که بابت انجام کار خوب از والدینش دریافت کرده است.


اگر رفتار خوب کودکان تنها به دلیل دریافت پاداشی بیرونی باشد، متاسفانه به این نوع پاداش ها و تحسین ها وابسته خواهند شد و این تصور خواهند کرد هر رفتار آنها باید با پاداشی بیرونی همراه باشد. این نوع وابستگی نوعی آسیب جدی در مسیر تربیتی و رشد کودکان محسوب می شود، اما یادتان باشد نوع بیان و بازخورد والدین می تواند به شکل گیری تجربه درونی لذت و رضایت از انجام کار خوب کمک کند.


برای مثال کنار جمله های تحسین آمیز نقاشی کودک مانند «چه نقاشی فوق العاده ای!»، این جمله را نیز به کار ببرید: «چه حس خوبی از طریق نقاشی تو به من منتقل شده است. تو قصد داشتی چه حسی را به وسیله این نقاشی نشان بدهی و چه منظوری داشتی؟» درواقع، جمله دوم فرایند درونی لذت از نقاشی را در ذهن کودک زنده می کند.


به زبان بدنتان توجه کنید


انسان ها از طریق جمله هایی که از اطرافیانشان می شنوند باعث تغییر ساز و کار مغزشان می شوند. هر جمله ای که به کودک می گوییم (حتی خوشایند) اتفاقی در دنیای ذهن او ایجاد می کند که لزوما همیشه خوشایند نیست. بنابراین واکنش های خوشایندی دنبال ندارد. کودیک نقاشی اش را به شما نشان می دهد. در این موقعیت ۲ نوع پیام از طریق شما به او منتقل می شود، اما پیام دوم از طریق زبان بدن والدین مانند نوع نگاه، حالت چهره و حالت بدن و… به کودک منتقل می شود.


نکته کلیدی اینجاست که تاثیر کودک از زبان والدین بسیار بیشتر از تاثیری است که از جمله های تحسین آمیز والدین دریافت می کند. اگر حالات بدنی والدین نوعی هیجان منفی در کودک ایجاد کند، رابطه والد و فرزند از رابطه خوب فاصله می گیرد و حتی جمله های تحسین آمیز هم اثربخشی خود را از دست خواهد داد.


نکته مهم این است که والدین زمان طولانی ای برای جلب چنین اعتمادی از سوی فرزندان ندارند. در اولین ارتباط قبل از بیان جمله کلامی، ما پیاممان را از طریق بدن به کودک منتقل کرده ایم.



کیک یخچالی بدون نیاز به فر




مواد لازم


شیر ………………………..۲ لیوان


شکر ………………………..۱لیوان


کاکائو………………………..سه قاشق غذا خوری


کره…………………………. ۵۰ گرم


آرد …………………………..۲ قاشق غذاخوری


بیسکویت پتی بور ………..۲ بسته بزرگ ( یا هرنوع بیسکویت ساده دیگه )


گردوی خرد شده ………….به مقدار لازم


موز حلقه شده ……………یک عدد


طرزتهیه


ابتدا شیر،شکر ،آرد و کاکائو رو خوب باهم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود .( میتوانید با همزن بزنید )


بعد بزارید رو شعله گاز و هم بزنید تا بجوشد و سفتیش مثل فرنی شود.بعد کره رو اضافه کنید هم بزنید و از روی گاز بردارید.

ته یه قالب مستطیل یه ردیف بیسکویت بچینید( میتوانید ته ظرف کاغذ روغنی پهن کنید ).


سپس مقداری گردوی خرد شده بر روی آن بپاشید به طوری که تمام سطح بیسکوییت پوشانده شود.


بعد موزهای حلقه شده را هم بر روی ان بچینید.


سپس مایع شکلاتی را در حالیکه داغ است بر روی آن بریزید.


مجددا یه لایه دیگر بیسکوییت ،گردوی خرد شده و موز را چیده و مایع شکلاتی داغ را اضافه کنید.


این کار را  آنقدر ادامه بدهید که مواد تمام شود.،


 بهتره لایه آخر از مایع شکلاتی باشه


 کیک را حداقل سه تا چهارساعت بزارید تو یخچال تا خودش را بگیرد،


بعد برش بزنید و سرو کنید.


نکات مهم


۱-در صورت تمایل میتوانید این دسر خوشمزه را به صورت تک نفره و در قالب های کوچک تهیه کنید و یا اینکه در قالب بزرگ تهیه کرده و برش بزنید.


۲-مایع شکلاتی حتمن باید داغ باشد بنابراین سریع باید عمل کنید ، البته اگر مایع خنک شد  میتوانید مجددا چند دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار بدهید.


۳-بهتر است این دسر یک روز قبل از میهمانی تهیه شود تا بخوبی جا بیفتد.


۵-برای تزئین کیک می توانید از خامه فرم گرفته ،حلقه های موز و یا توت فرنگی و … نیز استفاده کنید.


۶-این دسر مانند شیرینی های تر بافتی نرم دارد و مناسب پذیرایی از میهمان است.


نوش جان….



درمان معده درد با روش های خانگی + درمان فوری درد معده

بهترین راه های درمان معده درد به روش های خانگی 

 

معده درددرد معده

معده عضو کلیدی گوارش است. در این عضو است که موادغذایی تحت تأثیر اسیدهای معده ذخیره و برای سوخت و ساز بدن آماده می شوند هضم موادغذایی بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد. به دلایل مختلف و متعددی، برخی موادغذایی بسیار سخت هضم می شوند و باعث مشکلات گوارشی و درد معده می شوند که اغلب اوقات ریشه عصبی دارد.

امروزه بیماری‎های گوارشی از مشکلات مردم است و بسیاری از افراد از درد معده ، سوءهاضمه یا ترش کردن یا حالت تهوع صبحگاهی, تلخی دهان و ... شکایت دارند؛ یکی از مهمترین اصول در درمان بیماری‎ها و پیشگیری از بیماری‎ها پاکسازی اندام‎های گوارشی و کبد است.

بسیاری از مردم برای درد معده یا مشکلات سیستم گواشی خود از درمان‎های خانگی بهره می‎برند و در بسیاری از مواقع این درمان‎ها بسیار موثر است، برخی از افراد بدون اینکه دانشی در زمینه طب سنتی دانشی داشته باشند توصیه‎هایی که از گدشتگان خود رسیده استفاده می‎کنند.


روش های درمان خانگی معده درد

درمان‎های خانگی بیماری‎های گوارشی

1- مصرف عرق نعناع یا دم نوش نعناع و بابونه البته افراد توجه داشته باشند مصرف بیش از حد عرق نعناع خود موجب سوزش معدهمی‎شود چرا که دهانه معده را گشاد می‎کند و باعث تحریک دهانه معده می‎شود.

2- گذاشتن کیسه آب گرم یا کیسه‎ای که محتوی سیاه‎دانه یا جو, روی معده برای رفع درد معده مفید است.


مواد غذایی مفید برای درمان معده درد

3- مصرف زیره سیاه و سبز در غذاها

4- مصرف نان زیره

5- مصرف رازیانه یک ضد التهاب بسیار خوب است و برای رفع ناراحتی‎های گوارشی مفید است.

6- مالیدن روغن سیاه‎دانه و کیسه جو گرم شود و روی معده گذاشته شود.

7- مصرف چای بومادرانچای دارچین, دم نوش گشنیز, شربت یا دم نوش گیاه افسنتین

8- زنجبیل پرورده مقوی معده است, مانند مرباها دیگر تهیه می‎شود و می‎توان زنجبیل تازه را رنده کرد و با عسل به قوام مربا درآورند.

9- لیمو قند بسیار برای معده مفید است,می‎توان لیمو را به دلخواه ورقه ورقه کرده و داخل یک شیشه ریخته به نحوی که یک لایه لیمو و یک لایه شکر ریخته شود و به همین ترتیب شیشه را پر کنند.

10- مصرف آناناس و پوست کیوی