دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

دانستنی ، تفریحی ، خبری ، علمی همه چیز در ایران

مطالب ناب از سر تا سر اینترنت ، دانستنی ، علمی ، خبری ، تفریحی و...

دلیل ریزش مو + درمان


9 دلیل ریزش مو و روش های درمان آنها


ریزش زیاد مو باعث هراس و نگرانی است. اما خوشبختانه درمان های مختلفی هم برای آن وجود دارند. ما در این مطلب، 9 دلیل ریزش مو و روش درمان آنها را شرح داده ایم.


 


همه انسان ها موهایشان می ریزد، هنگامی که حمام هستید، موها را خشک یا شانه می کنید ممکن است چندین تار بریزد و این کاملا نرمال و عادی است. به طور متوسط، ما حدود 50 تا یکصد تار موی خود را در طول روز از دست می دهیم. این اندازه نرمال ریزش موها است. دلیل آن هم از بین رفتن موهای مرده و جایگزینی موهای جدید است. اما اگر موهای شما بیش از این تعداد است، دچار ریزش غیرطبیعی هستید و باید آن را درمان کنید. ما در این مطلب، 9 دلیل ریزش مو و روش درمان آنها را شرح داده ایم.


 


1. Telogen effluvium


Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.


 


نشانه ها: خانم ها به طور طبیعی 6 هفته تا 3 ماه پس از اتفاق های استرس زا دچار ریزش موی شدید می شوند. در بیشترین حد این بیماری ممکن است مشت مشت موهای خود را از دست بدهید.


 


روش های درمان: در برخی موارد، همچون بارداری یا جراحی های مهم، باید صبر کنید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با پزشک صحبت کنید تا دوز آن را کاهش دهد. اگر در نتیجه استرس دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی است.


 


2. ریزش موی ارثی


ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.


 


نشانه ها: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.


 


روش های درمان: با کمک ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید استفاده می شود.


 


3. کم کاری غده تیروئید


میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.


 


نشانه ها: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند. این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.


 


پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.


 


روش های درمان: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند.


 


4. لوپوس (زخم پوستی)


لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.


 


نشانه ها: لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند. از آنجا که این نشانه ها در شرایط دیگر نیز ممکن است بروز کنند لوپوس را مقلد بزرگ نام نهاده ا ند.


 


روش های درمان: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.


 


5. کمبود آهن


خانم هایی که پریودهای سخت دارند یا غذاهای آهن‌دار مصرف نمی کنند ممکن است در خطر کمبود آهن قرار داشته باشند. کمبود آهن منجر به کم شدن سول های قرمز خونی می شود. گلبول های قرمز خون مسوول حمل اکسیژن و هموگولوبین هستند و انرژی لازم را به انسان می رسانند.


 


نشانه ها: کمبود آهن باعث خستگی مفرط، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سردرد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه باشد.


 


روش های درمان: غذاهایی که حاوی آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند. خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. اگر قصد دارید از مکمل های آهن استفاده کنید حتما پیش از مصرف با پزشک خود هماهنگ کنید. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از قرص های آهن استفاده کنید.


6. کیست تخمدان


خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج می برند. این بیماری می تواند از 11 سالگی آغاز شود و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. PCOS اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.


 


نشانه ها: PCOS می تواند باعث رشد موهای صورت، پریودهای نامنظم، اکنه و کیست تخمدان شود. اگر به ریزش موی سر دچار شده اید، ممکن است متوجه شوید رشد موهای دیگر قسمت های بدنتان افزایش یافته است. اینها نشانه های کیست تخمدان هستند.


 


روش های درمان: بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضدبارداری قابل درمان هستند. این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که مانع از ترشح تستوسترون می شود. اگر نمی توانید از قرص های ضدباراداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه موثر باشد.


 


7. سلامت پوست سر


پوست سری که سالم نیست می تواند باعث التهاب و مانع از رویش موها شود. مشکلات پوستی که باعث ریزش مو می شوند شامل چربی نابهنجار پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی هستند.


 


نشانه ها: چربی نابهنجار پوست باعث پوسته ریزی پوست سر می شود و شوره های زرد رنگ و چرب روی شانه های و لای موهای فرد کاملا مشخص هستند. شوره سر در نتیجه مخمری به نام مالاسزیا، تغییرات هورمونی بدن یا چربی بیش از حد سر به وجود می آیند. سوریاس نیز موجب تغییر پوسته سر می شود که پوسته های ضخیم و سفید ایجاد می کند که در نتیجه کشیده شدن ممکن است خون بیفتد. بیماری های قارچی در نتیجه تماس با حیوانات یا انسان های آلوده به انسان سرایت می کنند و نشانه های آن شامل لکه های قرمز رنگ در کف سر است.


 


روش های درمان: برای درمان شوره سر شامپوهای مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. برای سوریاس و قارچ های پوستی نیز دارو وجود دارند که باید با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید.


 


8. تاسی سر


تاسی نوعی عارضه است که سیستم ایمنی بدن به پیازهای مو آسیب می رساند. این عارضه دامنگیر افراد بسیاری در جهان و در هر دو جنس زن و مرد یکسان است. دلیل این امر ناشناخته است اما ارتباط نزدیکی با استرس و بیماری ها دارد.


 


نشانه ها: این عارضه به سه شکل خود را نشان می دهد: تاسی عموما به صورت دایره ای در کاسه سر، ابروها یا پاها ظاهر می شود. ریزش موهای کف سر به نام تاسی توتالیس و ریزش بقیه موها به نام تاسی یونیورسالیس شناخته می شوند. برخی از بیماران اعتقاد دارند پیش از بروز تاسی، آنها در منطقه ای که دچار ریزش شده است چیزی همچون سوزش یا التهاب را حس می کرده اند.


 


روش های درمان: تاسی اصولا با کورتیکواستروئیدها درمان می شوند. در برخی موارد، ماینوکسیدیل نیز می تواند موثر باشد. اما مهم تر از همه این است که استرس کمی داشته باشید.


 


9. رسیدگی بیش از حد به موها


بیش از حد شامپو کردن، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و .. به موها آسیب می رسانند. حرارت و مواد شیمیایی به موها آسیب می رسانند و باعث شکستن و ریزش موها می شوند.



نشانه ها: موهایی که آسیب دیده اند خیلی راحت شکسته و خرد می شوند و وقتی می ریزند شما پیاز موها را نمی بینید.



روش های درمان: از وسایلی که باعث افزایش حرارت موها می شوند، استفاده نکنید. سشوار را روی باد سرد تنظیم کنید و تا حد امکان از اتوی مو استفاده نکنید. موها را تا دو یا سه درجه روشن تر از رنگ نرمال خود رنگ کنید. برای روشن کردن موها مواد شیمیایی زیادی نیاز است و در نتیجه آن، آسیب بیشتری به مو وارد می شود.




همه چیز درباره لیزر موهای زائد

همه چیز درباره لیزر موهای زائد 



اگر قصد خلاص شدن از سالن های اپیلاسیون، تیغ، مومک، موبر و دستگاه اپیلیدی را دارید یا اگر جوش ها و موهای زیر پوستی خسته تان کرده است و دنبال یک مرکز مناسب برای لیزر موهای زائد می‌گردید حتما قبل از گرفتن وقت ویزیت، این مقاله را بخوانید تا با تمام بایدها و نبایدهای لیزر موهای زائد آشنا شوید. دکتر احسانی،متخصص پوست و مو به ۱۴ سؤال رایج در این زمینه پاسخ می دهند.


۱- تاثیرگذاری لیزر موهای زائد به چه صورت است و آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها میشود؟

برای درمان موهای زائد ۳ روش وجود دارد: دارو، الکترولیز و لیزر. لیزر موهای زائد را کم و نازک می‌کند اما باعث از بین رفتن آنها نمی‌شود. ما معمولا ۴ تا ۶ جلسه به فاصله ماهی یک‌بار برای صورت و به فاصله ۳ ماه یک بار برای بدن لیزر را تکرار می‌کنیم. معمولا با انجام ۴ تا ۷ جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایده‌ای نخواهد داشت، پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش‌ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، می‌تواند لیزر را شروع کند اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمی‌کند.


۲- بعد از تعداد جلسات مورد نیاز لیزر، نتیجه تا چه زمانی ماندگار است؟

معمولا بعد از ۴ تا ۶ جلسه لیزر هر ۶ ماه یک بار (بین ۳ تا ۴ بار) آن را شارژ می‌کنیم. به این ترتیب تعداد موها به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ درصد کم می‌شود.


۳- آیا  لیزر موهای زائد می تواند مضراتی هم داشته باشد؟

اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.


۴- آیا فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟

بله. بهتر است متخصص پوست لیزر موهای زائد انجام دهد زیرا دستگاه‌ها و پوست‌های مختلف را می‌شناسد و کار را صحیح انجام می‌دهد.


۵- در تبلیغات از دستگاه های مختلفی نام برده میشود. فرق بین آنها چیست و از کجا بفهمیم کدام دستگاه مناسب تر است؟

دو سیستم برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد: سیستم‌های لیزری و سیستم‌های غیر لیزری. دستگاه‌های غیر لیزری، سیستم‌های نوری هستند که IPL نام دارند. این دستگاه‌ها مناسب هستند اما قدرت‌شان به اندازه لیزر نیست. در واقع از آنجایی که سیستم‌های لیزری گران‌قیمت هستند، سیستم غیرلیزری IPL طراحی شد که دسترسی به آن آسان‌تر و هزینه‌هایش کمتر است اما در عین حال عوارض و احتمال سوختگی پوست و بازگشت مو با آن بیشتر است. سیستم‌های لیزری انواع مختلفی دارند ازجمله الکساندرایت و دایود با مکانیسم‌ها و طول موج‌های مختلف که هریک برای نوع به خصوصی از پوست مثل سبزه، روشن، سفید، تیره و … کاربرد دارند. به عبارت دیگر لیزری که برای پوست روشن استفاده می‌شود، شاید مناسب پوست سبزه نباشد و بالعکس. انتخاب نوع لیزر با پزشک است و پزشک باید با تمامی این لیزرها آشنایی داشته باشد.


۶- چرا بعضی ها با این لیزر دچار سوختگی میشوند؟ دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه و لیزر است.


۷- آیا ممکن است این لیزر باعث تیرگی پوست شود؟ اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی کند.


۸- آیا  لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.


۹- آیا انجام این لیزر در بارداری ممنوع است؟ در بارداری بهتر است از لیزر استفاده نشود اما در شیردهی مشکلی ندارد.


۱۰- آیا ممکن است بیماری های واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند؟ بله، ممکن است. در این زمینه گزارش‌هایی بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.


۱۱- آیا این لیزر دردناک است؟ میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد آن درحد متوسط است و شدید نیست. می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد تا دردناک نباشد.


۱۲- بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر باید فاصله باشد؟ فرد نباید تا ۳ ماه قبل از لیزر، آفتاب بگیرد یا از سولاریم استفاده کند.


۱۳- آیا  لیزر موهای زائد تاتو را پاک می‌کند؟ خیر. لیزر مو ربطی به تاتو ندارد.


۱۴- چه کسانی نباید از این لیزر استفاده کنند؟ کسانی که باردار هستند، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند و از لیزر موهای زائد استفاده نکنند.



اپیلاسیون واژن + خطرات



هشدار با خانم هایی که با باور تمیزی بیشتر برای اپیلاسیون ناحیه تناسلی به سالن های زیبایی مراجعه می کنند چرا که بیماری ها و عوارض کشنده ای با اپیلاسیون واژن پدیدار خواهند شد.



ابتلا به بیماری های مقاربتی با اپیلاسیون ناحیه تناسلی


با واژه اپیلاسیون کاملا آشنا هستید و می دانید که امروزه به خصوص خانم ها برای انجام ان به روش هایی همچون رفع موهای زائد با لیزر و یا موم روی آورده اند تا به اصطلاح تمیزی بیشتری را تجربه کنند اما هر کاری و اقدام زیبایی بایستی با قوانین و اصول انجام شود تا مبادا پشیمانی هایی جبران ناپذیر به بار اورد.


خطرات اپیلاسیون ناحیه تناسلی و واژن در زنان


 


عدم اطلاع از عوارض این اقدام، ممکن است نتایج فاجعه باری برای انجام دهنده آن به همراه داشته باشد.برای انجام اپیلاسیون روشهای متعددی وجود دارند. خانمها برای انجام آن دلایل و باورهای مختلفی دارند. یکی از این دلایل تمیزی و بهداشتی بیشتر است


در صورتیکه یک بررسی اخیرا نشان داده است که انجام این اقدام نه تنها خطر ابتلا به بیماریهای مقاربتی را زیاد می کند، بلکه مشخص شده است که اگر موهای ناحیه تناسلی از بین برده شوند، احتمال گرفتاری به یک بیماری پوستی بنام مولوسکوم (Molluscum Contagiosum) را زیاد می کند که این بیماری سبب ایجاد ضایعات جلدی در سرتاسر ناحیه تناسلی خواهد شد.


در یک بررسی در شهر نیس فرانسه 30 نفر خانم که مبتلا به بیماری پوستی مولوسکوم شده بودند، تمامی آنها سابقه اپیلاسیون به روشهای مختلف داشتند. از این 30 نفر 10 نفر دارای یک بیماری آمیزشی دیگر مثل زگیل تناسلی نیز بودند.خطر انتقال بیماریهای آمیزشی یا غیر آمیزشی با هر نوع روش اپیلاسیون وجود دارد.


استفاده از هر روشی سبب وارد شدن خراش به پوست شده و وقتی پوست در ناحیه ای حتی به اندازه نوک سوزن از بین رفت، سد مقاوم در مقابل نفوذ میکروارگانیسمها بخصوص ویروسها مثل ویروس HIV یاایدز و ویروس زگیل تناسلی نیز از بین می رود. با هیچ روش اپیلاسیون موها بصورت کامل و دائمی از بین نمی روند.


همچنین بخوانید : تمام مطالب و دانستنیها در مورد مسائل زناشویی


خطر ابتلا به ایدز با اپیلاسیون ناحیه تناسلی


مثلا با لیزر فقط 50 درصد ریشه های مو از بین برده می شوند و فرد مجبور است اقدام به اپیلاسیونهای مکرر کند که با هر بار اپیلاسیون، پوست بیشتر آسیب دیده و بدن بیشتر در معرض عفونتهای واگیردار قرار می گیرد.تجارت حاصل از اپیلاسیون روز به روز بیشتر شده و در بعضی کشورها به میلیارد دلار رسیده است.


شرکت های تجاری به کمک شبکه های ماهواره ای و رسانه های زرد و اینترنت روز به روز به لزوم انجام اپیلاسیون دامن می زنند و در این میان متاسفانه در کشورهائیکه اطلاع رسانی اندک و یا وجود ندارد، روز به روز بر میزان آن افزوده می شود. در این میان آمارهای تکاندهنده وجود دارند

در علم پزشکی در مواردیکه فرد برای پیدا کردن یک اندام متناسب اقدام به گرفتن رژیم غذائی خاصی می کند، یک بیماری بنام Anorexia Nervosa یا بی اشتهایی عصبی ایجاد می شود که در آن فرد بطرز بیمار گونه و حتی تا مرز مرگ لاغر می شود. متاسفانه شرکت های تجاری این نوع اندام بیمارگونه را به عنوان اندام ایده آل تبلیغ می کنند


و بدنبال آن انواع مختلف داروها، مکملها و دستگاههای خود را بفروش می رسانند و چون رسیدن به آن اندام یا فقط در رویا و دست نیافتنی است و یا اینکه باید فرد خود را بیمار کند و از بین ببرد، از فروش محصولات خود سود میلیارد دلاری می برند، و هر از چندگاهی یک جنبه جدید برای آن پیدا می کنند که در چند سال گذشته اپیلاسیون را اضافه کرده اند.


کنترل درجه حرارت بدن به این صورت که موها با گرفتن درجه حرارت محیط اطراف به خود، اتلاف گرما را کاهش می دهند. از سائیدگی و زخم شدن پوست محافظت می کنند. هر گونه سائیدگی و از بین رفتن یا زخم شدن پوست ناحیه تناسلی محلی برای ورود باکتری و ویروسها می باشد.


اگر در حین اپیلاسیون حتی به اندازه سرسوزن پوست زخم شود از همان محل ویروس HIV یا HPV (عامل زگیل تناسلی) به راحتی وارد بدن خواهد شد. موهای ناحیه تناسلی حس لامسه را تقویت می کنند.نوع مشتریانی که به مرکز مذبور مراجعه می کنند، اگر اکثر مشتریان یک مرکز را افراد آلوده تشکیل دهند،


خطر انتشار بیماریها در آن مرکز به افراد سالم بیشتر خواهد بود. دانش فرد انجام دهنده اپیلاسیون از بهداشت بیماریهای آمیزشی مهم است زیرا طرز انتقال بیماری، روشهای از بین بردن ویروس و باکتری، استریل کردن وسایل، رعایت نکات بهداشتی نیاز به دانش خاصی دارد.


به جرات می توان گفت که هیچیک از گردانندگان مراکزی که اپیلاسیون انجام می دهند، دارای دانش موارد فوق حتی به مقدار اندک نیستند. طرز استریل کردن وسایل، نوع محلولی که باید استفاده شود، روش استریلیزاسیون که برای هر وسیله لازم است، از موارد مهم هستند.

گردانندگان این مراکز نه تنها دانشهای فوق را ندارند، حتی مسائل ایمنی پایه در بهداشت فردی نیز رعایت نمی کنند. بعنوان مثال اگر فرد قبل از شما که اپیلاسیون انجام داده است دارای ویروس HIV بوده باشد و در اثر اپیلاسیون دستهای انجام دهنده اپیلاسیون و یا وسایل حتی به اندازه میکرون آلوده به خون این فرد شود،


و سپس این فرد با همان دستها و یا وسایل آلوده شما را اپیلاسیون کند و به اندازه یک نوک سوزن و غیر قابل رویت با چشم خراش در پوست شما ایجاد شود، امکان انتقال ویروس HIV به بدن شما وجود دارد.وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرند هم مهم هستند، طبق مقررات باید یک عده وسایل یک بار مصرف باشند،


ولی بنابه دلایل اقتصادی ممکن است این نکته نادیده گرفته شود، اگر از وسایل یکبار مصرف استفاده شود، هزینه اپیلاسیون بالارفته و مشتری کمتر می شود و یا اینکه سود گردانندگان این مراکز کاهش پیدا می کند. تخت و ملحفه ای که مشتری روی آن می خوابد، وسایلی که بکار برده می شوند و سالم بودن خود فرد انجام دهنده اپیلاسیون از موارد مهم هستند.


هشدار به علاقه مندان به اپیلاسیون ناحیه تناسلی 


نباید گول ارزان بودن اپیلاسیون را خورد.در اپیلاسیون به روش لیزر در بخار حاصل از لیزر 300 ماده شیمیائی وجود دارند که ثابت شده است، تعدادی از این مواد مثل بنزن و تولوئن برای سلامتی انسانها مضر هستند. ثابت شده است که با لیزر کردن موها، مواد موتاژن (موادیکه سبب جهش ژنی میشوند) وارد موها می شوند.


اپیلاسیون موهای زائد با اپیلاسیون موهای طبیعی بدن فرق می کند و پزشکان توصیه می کنند که حتی هر موی زائدی نیاز به اپیلاسیون ندارد.اپیلاسیون موهای طبیعی بدن به هیچ وجه توسط پزشکان توصیه نمی شود. با انجام اپیلاسیون خود را بالقوه در معرض بیماریهای واگیر دار مثل مولوسکوم و زگیل تناسلی قرار می دهید.


انجام اپیلاسیون سبب ایجاد آزردگی پوست و نفوذ باکتریها و ویروسها از محل زخم شدگی بداخل بدن می شود. اکثریت قریب به اتفاق گردانندگان مراکز اپیلاسیون و انجام دهنده های آنها کوچکترین اطلاعی از ملزومات بهداشتی اپیلاسیون ندارند و هدف اصلی آنها سود بیشتر، هزینه کمتر و مشتری بیشتر است.



عوارض اپیلاسیون نقاط حساس بدن



به‌طور کلی حذف موهای زائد قسمت‌های خاص و حساس بدن مانند ناحیه تناسلی، زیربغل یا اطراف پستان با روش اپیلاسیون، اگر ‌درست و با دقت انجام شود، مشکل چندانی برای فرد ایجاد نمی‌کند. البته پوست این نواحی بدن کمی حساس‌تر و ظریف‌تر از پوست سایر قسمت‌ها و عصب‌دهی آن هم بیشتر است. بنابراین خطر ایجاد فولیکولیت (التهاب روزنه‌های رویش مو)، فولیکولیت‌های کاذب یا التهاب دور بافت فولیکول‌های مو در این مناطق بعد از اپیلاسیون موهای زائد بیشتر خواهدبود. با دکتر احسانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره همین موضوع گفت‌وگو کرده ایم.


آیا امکان دارد قسمت های داخلی اندام تناسلی، بافت پستان یا زیربغل هنگام اپیلاسیون در اثر کشش پوست دچار آسیب شوند؟

نه، قسمت‌های داخلی ناحیه تناسلی، غدد لنفاوی زیربغل و بافت پستان، به‌سادگی تحت‌تاثیر عواملی مانند اپیلاسیون قرار نمی‌گیرند و آسیب نمی‌بینند. با این حال، از آنجا که این مناطق بدن، مناطق حساس و نسبتا مرطوبی هستند و احتمال وجود میکروب‌های مختلف در آنها بیشتر است،‌ خطر ایجاد التهاب‌های فولیکولیت پس از اپیلاسیون موهای زائد هم بالاتر می‌رود. برخلاف باور برخی از مردم، اپیلاسیون موهای زائد زیربغل یا اطراف پستان، ‌ربطی به ابتلا به سرطان و ایجاد غده‌های بدخیم سرطانی در این نواحی ندارد. گاهی ضایعات چرکی همراه با درد و التهاب پس از اپیلاسیون قسمت‌های حساس بدن ایجاد می‌شوند که این مساله هم به حساس‌تر، مرطوب‌تر و بالاتر بودن بار میکروبی پوست این نواحی برمی‌گردد و می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد. در موارد نادری هم اگر اپیلاسیون ‌درست و بادقت انجام نشود، ممکن است مویرگ‌های زیر پوست نازک این نواحی در اثر شدت کشش پوست، دچار پارگی شوند و خونریزی‌های خفیف زیرپوستی، کبودی و سیاهی پوست این نقاط از بدن پس از اپیلاسیون اتفاق بیفتد.


معمولا آرایشگرها توصیه می‌کنند پس از اپیلاسیون نقاط حساس بدن، حتما این قسمت‌ها با پماد بتامتازون چرب شود. به نظر شما دلیل این توصیه چیست؟

از آنجا که موهای این قسمت‌های بدن کمی ضخیم‌تر و دارای ریشه‌های محکم‌تری نسبت به موهای سایر قسمت‌های بدن است، امکان ایجاد التهاب‌های پوستی در اثر اپیلاسیون موهای زائدشان وجود دارد و برای پیشگیری از این التهاب‌ها، استفاده از پمادهایی مانند بتامتازون توصیه می‌شود. البته حواستان باشد این پماد، نوعی داروی کورتونی است و استفاده از آن فقط برای یک یا 2 مرتبه اشکالی ندارد. استفاده مکرر از بتامتازون ممکن است باعث ایجاد تحریک پوست و افزایش احتمال ایجاد جوش در ناحیه شود.


آیا استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا پودر بچه‌ برای پیشگیری از التهاب پوست بعد از اپیلاسیون فایده‌ای دارد؟

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد اما آغشته کردن این نواحی حساس بدن به پودر بچه، توصیه نمی‌شود و کار درستی نیست.


آقای دکتر! برخی افراد معتقدند استفاده از روش اپیلاسیون، احتمال ایجاد موهای زیرپوستی را در قسمت‌هایی از بدن که موهای ضخیم‌تری دارند بیشتر می‌کند. به‌همین دلیل باید بعد از هر 4 یا 5 مرتبه اپیلاسیون،‌ یک یا 2بار هم موهای این قسمت‌ها را با تیغ از بین برد. آیا چنین اعتقادی درست است؟

نه‌چندان؛ چون امکان و دلیل ایجاد موهای زیرپوستی در افراد متفاوت است. یعنی ممکن است نوع و جنس پوست یک نفر به‌گونه‌ای باشد که پس از اپیلاسیون دچار موهای زیرپوستی نشود و فرد دیگری با تراشیدن موهای زائد با موهای زیرپوستی مواجه شود. به‌همین‌دلیل معمولا به افرادی که به‌شدت با موهای زیرپوستی درگیر هستند، توصیه می‌کنیم روش‌های مختلف حذف موهای زائد (اپیلاسیون با دستگاه اپیلیدی،‌ مومک انداختن، استفاده از تیغ یا کرم‌ها و پودرهای مخصوص این کار) را امتحان کنند تا بفهمند کدام روش برای کاهش جوش،‌ التهاب و موهای زیرپوستی موثرتر است.


آیا امکان انتقال بیماری‌های پوستی، به‌خصوص در ناحیه تناسلی، با روش اپیلاسیون موهای زائد در آرایشگاه‌ها وجود دارد؟

بله، ممکن است در آرایشگاه‌، تمام موارد بهداشتی رعایت نشود و از موم و ظرف‌های مشترکی برای چند مشتری استفاده شود. در این صورت امکان انتقال انواع ناراحتی‌های پوستی قارچی و ویروسی مانند تبخال، زردزخم و حتی زگیل وجود خواهد داشت. بد نیست بدانید که احتمال انتقال این ناراحتی‌های پوستی در صورتی که شما یا فرد ناقل دچار ضایعات پوستی باشد، بیشتر خواهد بود. مثلا اگر فردی که قبل از شما با موم مشترک اپیلاسیون کرده، دچار تبخال بوده (حتی ضایعات خشک‌شده تبخال) و شما هم بریدگی یا ضایعه‌ای در پوست بدنتان داشته باشید، امکان اینکه ویروس را از او بگیرید و دچار تبخال تناسلی شوید، خیلی‌زیاد است. این مساله در مورد زگیل و زردزخم هم صدق می‌کند.


در مورد کرم‌هایی که ادعا می‌شود رشد موهای زائد را به تاخیر می‌اندازند هم توضیح می‌دهید؟

کرمی به‌نام «وَنیکا» یا «افلورنیتین» در بازار وجود دارد که مکانیسم عمل آن، به تاخیر انداختن رشد موهای زائد است. مصرف طولانی‌مدت این کرم (1 تا 3 ماه) می‌تواند در مواردی، تا 6 ماه هم رشد موها را به تاخیر بیندازد. اثر این کرم هم مانند خیلی از روش‌های دیگر حذف موهای زائد دائمی نیست.


حرف آخر؟

هیچ روش دائمی‌ای برای رفع موهای زائد وجود ندارد. با این حال، اگر جزو افراد پرمو هستید یا می‌خواهید تاحد زیادی از شر موهای زائد ناحیه تناسلی و زیربغلتان خلاص شوید، می‌توانید از لیزر کمک بگیرید. البته لیزر هم نمی‌تواند موها را به‌طور کامل از بین ببرد، اما تعداد آنها را تاحد بسیار زیادی کم می‌کند و باعث نازک‌شدن موهای باقیمانده می‌شود. افرادی که حدود 6 جلسه، لیزر موهای زائد انجام بدهند، دیگر نیازی به اصلاح مرتب موهای زائد خود ندارند زیرا بعد از این جلسه‌ها، سرعت رشد موها و تعداد آنها به‌قدری کم می‌شود که شاید نیاز به حذف موهای زائد، به یک بار در سال محدود شود.

میگرن + علائم میگرن


علایم میگرن میتواند شامل حالت تهوع،استفراغ و نورگریزی و صداترسی باشد،درد میگرن به طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش میابد،پس توصیه میشود برای جلوگیری از افزایش آن در افراد مبتلا فعالیت بدنی سنگین و طاقت فرسا نداشته باشند،میگرن در سن بلوغ در پسرها کمی بیشتر از دخترهاست اما در میان زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است،اولین توصیه ی مدیریتی برای این نوع سردرد ها استفاده از مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن است و برای تهوع و پیشگیری از حمله استفاده از آنتی امتیک توصیه میشود،داروهای تخصصی تر میگرن شامل تریپتانها یا ارگوتامینهاهستند که برای کسانی توصیه میشود که مسکن های ساده بر آنها تاثیر ندارد،از راه های پیشگیری میگرن میتوان به داشتن تغذیه مناسب،ورزش،کنترل استرس و درمان فیزیکی میگرن  شامل انجام حرکات کششی و درست نشستن نام برد.