آسیب های صبحانه نخوردن در دانش آموزان
تغذیه دانش آموزان باید مناسب باشد. طبق یک بررسی، پدر مادرانی که علاقه مند هستند بچه هایشان در یادگیری رشد پیدا بکنند به این نکته توجه کنند که بچه هایی که صبحانه نخورده مدرسه میروند حداقل بیست درصد کاهش یادگیری دارند. مهم ترین و اثر گذارترین وعده تغذیه ای صبحانه است.
ما باید این را حتما توجه کنیم که بچه ها در محیط خانه صبحانهبخورند و در مدرسه نیم چاشت میان وعده شان را بخورند. چون در مدارسی که نه صبح می خواهند صبحانه بدهند تا گوارشش انجام شود و جذب بدن شود حداقل یک ساعت و نیم زمان میبرد. یعنی دانش آموز تا ساعت ده و نیم صبح انگار بدون سوخت در مدرسه بوده در خیلی از مدارس هم دروس مهم را در ساعات اول میگذارند که تحلیل ذهنی فکری باشد.
همیشه به پدران و مادران و خصوصا مادرانی که به بچه هایشانصبحانه نمیدهند و بدون صبحانه به مدرسه میفرستند متذکر میشویم شما دارید در حق بچه تان ظلم میکنید. ظلم این نیست که گوش بچه را بپیچانیم و بزنیم. ظلم این است که بهترین اوقات زندگی اش را مدرسه میرود یادگیری اش کاهش پیدا کرده و عصبی تر است. پرخاشگری میکند. دلیلش هم این است که صبحانهنخورده است.
اولین آسیب
– کاهش توجه و تمرکز است. برخی از پدران و مادران یا معلمین میگویند، حواس برخی از دانش آموزان به راحتی پرت میشود. پاک کنی میافتد صدایی هم ندارد، ولی سریع عوامل حواس پرتی حواسش را پرت میکند.
– امروز در جدید ترین پژوهش ها به این نتیجه رسیدهاند مشکل عدم تمرکز، ارتباط مستقیم با تغذیه دارد. یعنی بچه هایی که صبحانه نمیخورند، کاهش تمرکز و توجه پیدا میکنند.
دوم آسیب
– بچه هایی که صبحانه نمیخورند پرخاشگر میشوند.
سومین آسیب
– بچه هایی که صبحانه نمیخورند، در محیط کلاس و مدرسه و درس بیحوصلگی پیدا میکنند.
چهارمین آسیب
– بچه هایی که صبحانه نمیخورند، ارتباطاتشان با هم سن و سالانشان تضعیف میشود. خود ما هم همین طوری هستیم یک فردی گرسنه وقتی سر کار میرود در محیط کارش بی حوصله است. با همکارانش سرسنگین میشود. نمیتواند ارتباط خوبی بگیرد.
آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه از زنگ مدرسه
مواد مغذی به عنوان پیش سازهای مواد شیمیایی_عصبی هستند و برای ساخته شدن آن ها ضروری هستند. کمبود مواد مغذی ، کارکرد مغز و سیستم عصبی را تغییر میدهند، طوری که علائم بی توجهی یا تحریک پذیری در کودکان مبتلا به سوء تغذیه پروتئین_انرژی دیده شده است.
– دانش آموزانی که از گرسنگی رنج میبرند، معمولاً در درس ریاضیات نمرات کمتری کسب میکنند. گرسنگی موقت موجب اختلال در درک مطلب میشود و هنگامی که سوء تغذیه با نخوردن صبحانه توام باشد اثر آن بر فعالیت های ذهنی بسیار عمیق تر از زمانی میشود که فرد یکی از عارضهها را به تنهایی دارد.
– سوءتغذیه مزمن منجر به حواس پرتی، بیتوجهی به محرکهای طبیعی و رفتارهای کنش پذیری در کودک میشود.
– تحقیقات نشان داده است دانش آموزی که صبحانه نخورده باشد، قند خونش پس از گذشت ساعاتی پایین میآید. در نتیجه انرژی فرد برای یادگیری کم میشود و قدرت حل مسائل فکری مثل ریاضی در او به شدت کاهش مییابد. چنین دانش آموزی در اواخر ساعات مدرسه کسل است و حوصلهی نشستن در کلاس و گوش دادن به درس را ندارد؛ لذا باید گفت « آموزش کودک از صبحانهشروع می شود نه از زنگ مدرسه ». در این جا نقش صبحانه و میان وعدهی صبح (ساعت ۱۰ صبح) بسیار آشکار میشود.
صبحانه
والدین گرامی اگر هر روز سر میز صبحانه مینشینید تا صبحانه لذیذیی صرف کنید، بدون شک فرزند شما نیز چنین خواهد کرد. پس اگر فرزند شما صبحانه نمیخورد، اشکال را خود شما باید رفع کنید. اما اگر با وجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودک شما از خوردن صبحانه امتناع میکند، میتوانید از راه حل های زیر استفاده کنید:
۱) صبحانه را برای کودک جذاب کنید.
۲) به کودکمان اجازه دهیم تا در برنامه ریزی صبحانه کمکمان کند.
۳) صبحانه را مختصر کنیم.
۴) رسم و رسوم کهنه را کنار بگذاریم.
۵) تنوع در نوع غذاهای کودکمان
۶) هنگام صرف صبحانه با کودکمان بیشتر دوست باشیم.
دانش آموزان باید صبحانه میل کنند، یک فنجان چای، غذا نیست،د انش آموزی که باید راه درازی را طی کند و دسترسی به صبحانه ندارد باید موقع ورود به مدرسه چیزی میل کند. غذای صبح هرچه پرانرژی تر باشد بهتر است آنچه به طور معمول میخورند و غذای شب مانده ای که حرارت دیده، یا آنچه برای صبح آماده میکنند مناسب است. وقت کافی برای صرف صبحانه و آمادگی روحی، روانی کودک و خانواده حائز اهمیت است.
اهمیت میان وعده را نادیده نگیریم
میان وعده باید شامل یک ماده غذایی اصلی یا قوت اصلی مردم و مقداری غذای پر پروتئین، مقداری سبزی یا میتوانند به شرح زیر باشند:
– نان تازه و برشته روغنی و مغزدار
– ذرت تفت داده
– کلوچه های خانگی
– شیرینی
– بیسکوئیت
– نان و پنیر
– نان و سرشیر
– نان و خامه
– نان و کره
– نان و حلوای خانگی
– نان و حلوا ارده
– نان و حلوای سیاه
– نان و ماست چکیده
– نان و تخم مرغ آب پز
– نان فتیر
– کماچ
– کلمپه
– تخم اردک یا کبوتر یا بلدرچین
– املت
– نان و کوکوها
– نان و گوشت کوبیده
– نان و سیب زمینی تنوری
– نان و سیب زمینی با کره یا روغن
– نان و ارده شیره
– نان و کتلت و گوشت ها
– ماهی کوچک سرخ شده
– نان و ماستینه
– نان سمنو
– دانه های تفت داده گندم
– کنجد
– شاهدانه
– لوبیا پخته
– سویا
– عدسی
دانه های روغنی مثل:
– بادام زمینی
– پسته
– گردو
– بادام
– کنجد
– فندق
– بادام هندی
– هسته زردآلو
– دانه پسته
– کره بادام زمینی
– ارده
– حلوا ارده
بنه های خشک مثل:
– زردآلو
– هلو
– آلو
– آلبالو
– توت
– عناب
– سنجد
– گلابی
– موز
– انجیر
– خرما
– کشمش
در این باره بیشتر بخوانید: اصول تغذیه در دانش آموزان پیش دبستانی
تغذیه دانش آموزان
بد غذایی ها و عادات غذایی غلط در کودکان پیش دبستانی
میوه ها مثل:
– انار
– گلابی
– سیب
– انبه
– خرمالو
– خرما
– نارنگی
– پرتغال
– کیوی
– نارگیل
– نیشکر
– لواشک
– مارمالاد
– گلابی جنگلی
سبزی ها:
– خیار
– هویج
– زردک
– گوجه فرنگی
لبنیات:
– کشک خشک
– ماست چکیده
– کره
– سرماست
– سرشیر